Door: Mw. S.J. van Vulpen

Stel, u heeft een koelkast gekocht, maar deze gaat kapot na vijf maanden. Wanneer u naar de verkoper gaat verwijst hij u door naar de fabrikant van het product. Wat zijn dan uw rechten en hoe kunt u uw recht halen?

Wettelijke garantie
Als consument heeft u volgens de wet recht op een degelijk product. Dit betekent dat u van het product mag verwachten dat het voor een bepaalde tijd goed functioneert.
Een product moet dus bij normaal gebruik voor een bepaalde tijd geschikt zijn. Dit is de wettelijke garantie. Doet het product het niet goed, is het kapot, beschadigd, incompleet, of kunt u er niet mee doen wat de fabrikant heeft gezegd? Dan is er sprake van een ondeugdelijk product. Naast de wettelijke garantie kan de verkoper u ook nog een aparte garantie bieden, welke bovenop de bescherming die de wet u biedt komt. Dit is de fabrieks- of verkopersgarantie.
Wat mag u van een product verwachten? Dit hangt af van de volgende omstandigheden: de prijs van het product, de informatie die gegeven is door de verkoper of in reclames, het merk van het product en of het een nieuw of een tweedehands product is.

Indien het product dat aan u is geleverd gebrekkig is, dan heeft u recht op een nieuw product of gratis reparatie van het product. Hiervoor hoeft u niks bij te betalen. De verkoper dient het product binnen een redelijke termijn te vervangen of te repareren. Is dit niet meer mogelijk? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden en uw geld terugvragen. Indien u het product alsnog wilt houden, dan kunt u ook een beroep doen op prijsvermindering. Om recht te hebben op reparatie of vervanging moet u wel kunnen bewijzen dat u het product bij de desbetreffende winkel heeft gekocht. Dit kan door bijvoorbeeld een kassabon of een bankafschrift. Let wel op dat u na het ontdekken van het gebrek u dit zo snel mogelijk meldt bij de verkoper.

Termijnen
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot of is er binnen die periode iets mis met het product? In dat geval gaat de wet ervan uit dat het product al gebrekkig was op het moment dat u het kocht. De verkoper moet bewijzen dat dit komt doordat u het product niet ‘normaal’ heeft gebruikt, dus dat het uw schuld is dat het product kapot is. De verkoper moet het dan oplossen of de fabrikant inschakelen om het op te lossen.
Gaat het product na langer dan zes maanden kapot? Dan ligt de bewijslast bij u. U dient dan te bewijzen dat het product al gebrekkig was op het moment dat u het product kocht en het dus niet uw schuld was.

De verkoper of de fabrikant?
Soms komt het voor dat verkopers u doorverwijzen naar de fabrikant. Echter, wanneer uw product gebrekkig is, dan kunt u hiervoor bij de verkoper terecht. U heeft namelijk met de verkoper een overeenkomst gesloten. De verkoper is volgens de wet verplicht om een deugdelijk product aan u als consument te leveren. De verkoper mag u dus niet naar de fabrikant van het product doorverwijzen.

Wilt u meer weten over garanties, heeft u hierbij hulp nodig, of heeft u andere vragen, kom dan gerust langs tijdens een van onze inloopspreekuren.