Door: M. van der Gaag

Het zal u maar overkomen: u boekt een vakantie bij een reisorganisatie en deze gaat failliet, of u bent al op vakantie en hoort tijdens uw vakantie dat de reisorganisatie failliet is gegaan. Dit is een vervelende situatie waarin het belangrijk is om te weten wat uw rechten zijn.

Waar u recht op heeft, is afhankelijk van het soort reis dat u geboekt heeft bij de reisorganisatie. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en bijvoorbeeld losse vliegtickets. Een pakketreis is wanneer uw reisorganisatie in één pakket alle onderdelen van uw reis aanbiedt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een vliegticket, transfer en accommodatie samen in één pakket. Bij een gekoppeld reisarrangement heeft u ten minste twee reisorganisaties die onderdelen van uw reis organiseren. Maar u kunt natuurlijk ook losse vliegtickets hebben gekocht of los een accommodatie hebben geboekt bij een reisorganisatie.

Indien er sprake is van een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement, is de reisorganisatie verplicht om maatregelen te treffen voor het geval ze failliet gaan. Dit is gebaseerd op Europese en Nederlandse wetgeving. De reisorganisatie kan zich hiervoor verzekeren. Een bekende verzekeraar is Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). U kunt dan uw claim online indienen op hun website en indien u recht heeft op uitbetaling van uw reissom, betalen zij uw geld terug. Voordat u een reis boekt bij een reisorganisatie is het dus verstandig om te checken of uw reisorganisatie verzekerd is. Dit kunt u checken op de site van de reisorganisatie of u kunt contact opnemen met de klantenservice. Daarnaast kunt u kijken op de site van een garantiefonds.

Wanneer u dus nog op vakantie moet gaan, kunt u uw geld terugkrijgen. Maar wat als u al op uw vakantiebestemming bent aangekomen en hoort dat de reisorganisatie failliet is gegaan? Indien vervoer naar de vakantiebestemming ook onderdeel was van uw pakketreis of gekoppeld reisarrangement, dan zorgt de reisorganisatie ervoor dat u terug kunt komen. In de wet wordt dit repatriëring genoemd.

Indien uw reisorganisatie geen maatregelen heeft getroffen voor het geval zij failliet zouden gaan, kunt u uw geld terug vragen aan de curator. De curator beslist na faillissement welke schulden van de reisorganisatie worden afbetaald. Dit is afhankelijk van hoeveel geld de reisorganisatie nog over heeft. Op Rechtspraak.nl kunt u zien wie de curator is van uw reisorganisatie.

Heeft u nog vragen over uw rechten omtrent dit onderwerp? Kom vooral langs op ons inloopspreekuur. De adviseurs van de Haagse Wetswinkel helpen u graag verder!